معرفی آزمون
تافل به انگلیسی TOEFL و مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language     نام آزمونی است که میزان توانایی افراد را در زمینهی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد. این آزمون توسط موسسه ای‌تی‌اس (ETS) در سه نوع کاغذی، کامپیوتری و اینترنتی برگزار می‌شود و در بیش از شش هزار موسسه از بیش از یکصدو سی کشور جهان  مورد پذیرش قرار می‌گیرد. تافل اولین بار در سال 1964 برگزار شد و پس از آن تا کنون نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند
انواع آزمون
آزمون کاغذی PBT
همانطور که از نام این آزمون مشخص است، داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید به سوالات موجود در دفترچه آزمون پاسخ دهند. این آزمون جای خود را رفته رفته به آزمون اینترنتی داده‌است و در واقع در آینده‌ای نه چندان دور کاملا منسوخ خواهد شد. در آزمون کاغذی سه مهارت زبان آموز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:
 مهارت شنیداری (Listening Comprehension)
 ساختار زبان (Structure and Language)
 مهارت خواندن (Reading Comprehension)
علاوه بر سه مهارت فوق یک قسمت برای مهارت نوشتن هم وجود دارد که در یک فرصت ۳۰ دقیقه‌ای بایستی داوطلب بتواند در مورد موضوع مشخصی بنویسد. نمرات بدست آمده از هر قسمت پس از تغییر مقیاس با هم جمع شده و نمره کل داوطلب را مشخص می‌کند. این نمره می‌تواند بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ تغییر کند. بنابراین هیچ نمره مشخصی برای قبولی یا رد شدن در این آزمون وجود ندارد و همه شرکت کنندگان در این آزمون، نمره آزمون را دریافت خواهند کرد. معمولاً برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور نمره بالاتر از ۵۵۰ مورد نیاز است.
آزمون اینترنتی iBT
این آزمون در اواخر سال ۲۰۰۵ معرفی شد و به میزان قابل توجهی جایگزین دو نوع دیگر «مبتنی بر کامپیوتر» و «مبتنی بر دفترچه» گردید. این آزمون ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار گردید و از سال ۲۰۰۶ به کشورهای دیگر نیز به تدریج راه یافت. در این نوع آزمون شرکت کنندگان بایستی در تاریخ های مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پیدا کرده و از طریق اینترنت آزمون را برگزار کنند. اعتبار مدرک این آزمون مانند امتحانات تافل قدیمی دو سال بوده
 ولی این آزمون دارای تفاوت هایی می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 برخلاف تافل قدیمی که بیشتر تاکید بر روی گرامر بود، این آزمون تمامی مهارت های زبانی را پوشش می‌دهد.
 فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه بر روی اینترنت حدود دو هفته می‌باشد.
 این آزمون هر ماه چند بار برگزار شده و داوطلبان آزادی عمل بیشتری در انتخاب تاریخ آزمون دارند.
این آزمون ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چندمهارت را مورد آزمایش قرار دهد. یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش مبتنی بر دفترچه مجاز است. داوطلب نمی تواند بیش از یک بار طی هفته در این آزمون شرکت نماید. البته باید دقت کرد که ممکن است یک یا چند بخش به صورت طولانی (طولانی تر از حد معمول) ارائه شوند. در این صورت مشخص نیست کدام بخش از سوال ها واقعا تصحیح شده و جزو نمره در نظر گرفته می‌شوند. انتخاب سوالات تقریبا به صورت تصادفی است.به این حالت از آزمون که در آن یک بخش بلند تر است.
مهارت های مورد پرسش در آزمون
۱.مهارت خواندن (Reading Comprehension)
این قسمت دارای ۳ الی ۵ متن بلند ( از 30 اکتبر 2011 در حالت بلند، تعداد متن ها به 4 متن کاهش یافته است) و سوالاتی در مورد این متن ها است. موضوع متن‌ها آکادمیک بوده و معمولاً در کتاب های دانشگاهی یافت می‌شود. سوالات عمدتا در مورد موضوع اصلی متن، جزئیات، برداشت‌ ها، نحوه ی دیگر بیان جملات، جایگذاری جملات، واژه‌ های مترادف می‌باشد. در آزمون iBT دانشجو باید مهارت‌هایی نظیر خلاصه برداری، برداشت سریع ایده‌های اصلی و جدول بندی را دارا باشد. به طور کلی نیازی به اطلاعات قبلی در مورد متن نیست اما اطلاعات قبلی می‌تواند کمک کننده باشد.
۲.مهارت شنیداری (Listening Comprehension)
این بخش شامل شش متن می‌باشد؛ دو مکالمه ی دانشجویی و چهار متن نیز شبیه سازی کلاس درس دانشگاهی و مباحثات است. در حالت بلند 3 مکالمه ی دانشجویی و 6 متن شبیه سازی شده وجود دارد.
۳.مهارت گفتاری (Speaking Comprehension)
این بخش مجموعا شامل شش قسمت است؛ دو قسمت مستقل که در هرکدام از آن ها دو سوال درباره ی زندگی در محیط آکادمیک مطرح می‌شود و دانشجو باید در مورد آن صحبت کند. چهار قسمت هم به صورت ترکیبی است که بخش های reading،listening همراه با بخش speaking وجود دارد. در این بخش ها دانشجو باید در مورد خلاصه ی متنی که می‌خواند یا می‌شنود و یا ایده‌های جدید خود در مورد این متون صحبت کند. این صحبت‌ها باید دقیق، واضح و دارای تجزیه و تحلیل دقیق از اطلاعات ارائه شده باشد.
۴.مهارت نوشتاری (Writing Comprehension)
این بخش شامل دو قسمت است.  قسمت ترکیبی و  قسمت مستقل. در بخش ترکیبی داوطلب پس از مطالعه ی متن آکادمیک، به تدریس استاد در مورد همان مطلب گوش می دهد. در نهایت در مدت زمان 20 دقیقه داوطلب باید متنی متشکل از مطاب تدریس شده و متن خوانده شده، بنویسد.. در بخش مستقل نیز دانشجو یک مقاله ی شخصی در مورد سوال ارائه شده می‌نویسد.
نمره هر یک از مهارت‌ها بین ۰ تا ۳۰ بوده و در مجموع نمره بین ۰ تا ۱۲۰ است. نمره ۷۹ یا ۸۰ این آزمون معادل ۵۵۰ آزمون کاغذی شناخته می‌شود که برای ورود به اکثر دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد نیاز است.

در لحظه ی نگارش این متن آزمون در شهرهای آمل، تبریز، شیراز، ارومیه، زنجان به صورت iBT برگذار می شود.
جهت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ETS.org مراجعه نمایید.